Direct naar artikelinhoud

Facebook voert 'grootste verandering sinds tijden' door

Facebook voert 'grootste verandering sinds tijden' door
Beeld Thinkstock

De twee miljard Facebookgebruikers krijgen binnenkort hele andere posts op hun tijdlijn te zien als ze Facebook openen. Meer berichten, video's en foto's van vrienden en familieleden en minder posts van bedrijven en nieuwsmedia.

Oprichter Mark Zuckerberg noemde het gisteren 'de grootste veranderingen in tijden'. Hij hoopt dat gebruikers zich dankzij de nieuw ingerichte tijdlijn beter voelen na het bezoeken van het sociale medium.

We willen ervoor zorgen dat ons product niet alleen leuk is, maar ook goed voor mensen
Mark Zuckerberg

De komende weken zullen Facebookgebruikers minder virale filmpjes en berichten van bedrijven en nieuwsmedia te zien krijgen. In plaats daarvan krijgen posts waar Facebookvrienden op hebben gereageerd - bijvoorbeeld een foto van je hond of een statusupdate die vaak is geliked - een prominentere plek op de tijdlijn.

De veranderingen moeten ervoor zorgen dat er meer 'betekenisvolle interactie' op Facebook plaatsvindt, legt Zuckerberg in een interview met The New York Times uit. Hij zei dat zijn bedrijf goed heeft gekeken naar het effect dat posts hebben op gebruikers.

'Niet alleen leuk, maar ook goed'

Zijn uiteindelijke doel is dat minder 'passieve content' op Facebook te zien is - video's en artikelen waarbij mensen alleen hoeven te lezen of kijken - zodat gebruikers hun tijd op de site 'goed besteden'. "We willen ervoor zorgen dat ons product niet alleen leuk is, maar ook goed voor mensen."

Het risico daarvan is echter de zogeheten filterbubbel. Gebruikers krijgen meer content te zien van vrienden en familieleden, waarvan de kans groot is dat ze dezelfde interesses en ideeën hebben. Ook krijgt nepnieuws nog steeds een prominente plek op de tijdlijn als een Facebookvriend een link deelt van een artikel dat onjuist is en waarop veel is gereageerd.

Facebook kreeg de afgelopen tijd veel kritiek. Het bedrijf zou gebruikers negatief beïnvloeden, bijvoorbeeld door nep- en misleidend nieuws veelvuldig te verspreiden. Hierdoor zouden de Amerikaanse presidentsverkiezingen in 2016 zijn beïnvloed.

De laatste maanden waarschuwden oud-medewerkers bovendien dat Facebook de maatschappij ontwricht.

Slecht nieuws

Voor bedrijven en nieuwsmedia kunnen de veranderingen slecht nieuws betekenen. Een aanzienlijk deel van hun sitebezoekers komt daar terecht via sociale media als Facebook.

Zuckerberg verwacht dat door de veranderingen op korte termijn minder tijd op Facebook zal worden gespendeerd. Maar uiteindelijk zullen de gebruikers erop vooruitgaan, voorspelt hij. "Ik verwacht dat de tijd die je wel op Facebook spendeert waardevoller zal zijn."

Lees ook:

Ja, sociale media zijn slecht voor je mentale gezondheid. Die uitspraak komt niet van de zoveelste kritische onderzoeker naar sociale netwerken, maar van Facebook zelf in een blog afgelopen maand.