Direct naar artikelinhoud

Blijft Eneco wel groen met Shell als koper?

Het hoofdkantoor van Eneco in Rotterdam.Beeld anp

Shell wil Eneco overnemen. Maar de verkoop van het energiebedrijf wordt bemoeilijkt door een vertrouwensbreuk tussen aandeelhouders en de raad van commissarissen. Want blijft Eneco wel groen?

Shell treft voorbereidingen voor een bod op energiebedrijf Eneco. Dat meldt De Telegraaf op basis van twee hoge bronnen in bankierskringen. Het olie- en gasbedrijf zou hiervoor een Amerikaanse zakenbank hebben ingehuurd. Een meerderheid van de 53 gemeenten die eigenaar zijn van Eneco, wil af van haar bezit.

“Shell evalueert voortdurend kansen en mogelijkheden voor haar wereldwijde portfolio”, laat een woordvoerder weten. Er zijn meer kapers op de kust. Ook het Franse Total heeft deze maand verkennende contacten met potentiële adviseurs over een bieding op Eneco. Eerder toonden investeerder HAL en pensioenbelegger PGGM interesse. De waarde van Eneco werd geschat op 2,5 tot 3 miljard euro.

Geen vertrouwen

De privatisering van Eneco speelt sinds de netwerktak van het bedrijf begin vorig jaar op eigen benen kwam te staan onder de naam Stedin. Volgens voorstanders van de verkoop heeft Eneco geen openbare nutsfunctie meer. In oktober bleek dat bijna 75 procent van de aandeelhouders vóór verkoop had gestemd.

Het verkoopproces verloopt onrustig: Eneco ligt overhoop met een aanzienlijk deel van zijn aandeelhouders. Die dreigen uit onvrede de raad van commissarissen (RvC) naar huis te sturen. De directie van Eneco zou hebben gewaarschuwd dat het groene karakter van het bedrijf in het geding is bij privatisering. De 29 kritische aandeelhouders, waaronder Rotterdam, Den Haag en Dordrecht, vinden dat de directie neutraal moet zijn en dat commissarissen hadden moeten ingrijpen.

Ook willen de aandeelhouders zelf bepalen aan wie ze hun belangen verkopen. Volgens het Financieele Dagblad vinden zij het vorig jaar afgesproken aandeelhoudersconvenant onwerkbaar. Daarin staat dat bestuur, RvC noch aandeelhouderscomité een bepalende stem heeft in de verkoop.

Vandaag aandeelhoudersvergadering

Het opzeggen van het vertrouwen in de RvC noemt Eneco in een verklaring 'onverantwoordelijk en schadelijk voor Eneco, haar aandeelhouders, alle andere belanghebbenden en het privatiseringsproces'. Het energiebedrijf vindt dat de toezichthouders niets te verwijten valt. Zowel bij de verkoop aan een private partij als bij een beursgang is dit soort onrust zeer onwenselijk. 

Vanmiddag houdt Eneco een buitengewone aandeelhoudersvergadering over de voortgang van het verkoopproces. De aandeelhouders hebben gevraagd om een extra vergadering over het lot van de raad van commissarissen, maar Eneco wil volgens een woordvoerder eerst de vergadering van vandaag afwachten. Omdat de gesprekken nu nog gaan over 'de inrichting van het verkoopproces', is het volgens hem te vroeg om te reageren op de belangsteling van Shell.

Lees verder onder de foto

Hoofdkantoor van Shell in Den Haag.Beeld ANP

De groene koers is een rode draad in de verkoop van Eneco. Vakbonden, milieu-organisaties en het personeel vrezen dat er banen verwijnen als een ‘commerciële’ eigenaar het voor het zeggen krijgt en dat Eneco zijn duurzame doelen dan niet langer kan verwezenlijken. De interesse van Shell is een tegenslag voor de vele duurzaamheidsaanhangers. Die hielden onder meer crowdfundacties om te voorkomen dat Eneco eigendom wordt van een grote eigenaar die alleen aan rendement denkt.

Energietransitie

Shell heeft het imago van een fossiele gigant en ligt onder vuur vanwege de klimaatverandering. Zo sleept de stad New York Shell en vier andere oliereuzen voor de rechter vanwege hun rol bij klimaatverandering. Maar intern denkt Shell na over de energietransitie en de te volgen strategie. Zo investeren ze meer in elektrisch rijden.

Eind vorig jaar nam Shell het in Amsterdam gevestigde NewMotion over, één van de grootste aanbieders van oplaadpunten thuis en op het werk in Europa. Shell werkt samen met grote Duitse automerken die onder de naam Ionity een netwerk van laadpunten langs belangrijke Europese snelwegen aanleggen. En in Nederland wil Shell 25 laadpunten in de Randstad aanleggen. Volgens Shell is de elektriciteit die klanten hier afnemen volledig afkomstig van Nederlandse, groene energiebronnen.

Eerder schreef redacteur Bendert Zevenbergen over het dilemma van de gemeenten die aandeelhouder zijn van het vroegere nutsbedrijf:  Moeten de gemeenten hun aandelen Eneco houden?