Direct naar artikelinhoud
column

Waarom niemand over een paar jaar nog een elektrische auto koopt

Baidu, de Chinese tegenhanger van Google, test al enkele jaren autonoom rijdende auto's en denkt dat ze in 2020 rijp zijn voor gebruik op de weg.Beeld Baidu

Moet ik haast maken als ik nog een elektrische auto wil kopen? Het lijkt er veel op. Want over een jaar of tien, sommigen zeggen zes, rijden onbemande taxi's je spotgoedkoop overal heen. Een eigen auto is dan iets van het verleden.

Zoals lezers van mijn weblog weten, is het een soort droom van me om ooit een elektrische auto te kopen. Die moet dan wel in prijs kunnen concurreren met traditionele brandstofauto's, want anders kan ik mijn geld wellicht beter steken in zaken die meer verbeteringen voor het milieu bewerkstelligen.

Alle tekenen wijzen erop dat ik over drie jaar een elektrisch voertuig (EV) met voldoende bereik in de accu en tegen een redelijke prijs kan kopen.  2021 moet het jaar worden dat de EV goedkoper wordt dan de auto met verbrandingsmotor. Dus dat ziet er hoopvol uit.

Maar de jongste voorspellingen zeggen ook dat de autonoom rijdende EV, de AEV, slechts drie jaar later volop beschikbaar is. In 2024 moet dan de echte auto-revolutie losbarsten. Want door die AEV wordt de wereld-automarkt volledig op zijn kop gezet. Te veel superlatieven kun je daarvoor eigenlijk niet bedenken. Kijk even met mee.

De autonome elektrische auto wordt als deelauto zó goedkoop dat niemand nog een eigen auto zal willen

Autonoom rijdende auto's kun je tegen heel lage kosten naar je toe laten komen. Want: geen taxichauffeur die betaald moet worden en elektrisch rijden kost weinig per kilometer. Dus worden taxidiensten met AEV razend populair. Die AEV gaat daardoor al gauw tien keer zoveel kilometers maken dan een traditionele 'eigendomsauto'. Waardoor de afschrijving per kilometer drastisch lager wordt. En die was al lager dan bij de huidige auto's omdat EV's goedkoper zijn te maken. EV's hebben daarnaast minder onderhoud nodig, wat opnieuw de kilometerprijs verlaagt. En AEV's moeten veiliger zijn en minder ongelukken gaan maken, dus minder verzekeringspremie vereisen.

Niemand wil nog een eigen auto

Kortom: de autonome elektrische auto wordt als deelauto zó goedkoop dat vrijwel niemand nog een eigen auto zal willen bezitten. Om het voor mij persoonlijk concreet in cijfers uit te drukken: mijn huidige (tweedehands gekochte, dus relatief voordelige) auto kost me jaarlijks bij 10.000 km zo'n 3.500 euro, alles inclusief. Dat is 35 cent per kilometer. Een deel-AEV kost straks volgens de voorspellingen 10 cent per kilometer, 1000 euro per jaar voor mij. Voor velen zal het voordeel flink groter zijn dat die 2.500 euro van mij.

RethinkX heeft de cijfers grondiger doorgerekend dan ik en komt tot de volgende conclusies: bij deel-AEV's gaan de aanschafkosten per km met 90 % omlaag, de verzekeringskosten ook met 90 %, de onderhoudskosten met 80 % en de 'brandstof'-kosten met 70 %. 

De autowereld, in 2015 nog goed voor ruim 1200 miljard euro omzet, slinkt naar 320 miljard in 2030.

Dat zorgt ervoor dat vanaf 2024 de verkoop van auto's drastisch gaat dalen. Eén deelauto vervangt namelijk pakweg vijf eigendomsauto's. Autofabrikanten krijgen het moeilijk, autodealers verdwijnen, onderhoudsgarages zijn ook minder nodig, de overheid  ontvangt veel minder belasting bij de verkoop van nieuwe auto's en veel minder accijns op benzine en diesel. De autowereld, in 2015 nog goed voor ruim 1200 miljard euro omzet, slinkt naar 320 miljard in 2030.

Dat mag met recht een revolutie met superlatieven genoemd worden. De enige bedenking die ik er bij heb is het jaar waarin het allemaal gaat gebeuren. Dat het al over zes jaar, in 2024, zou zijn, lijkt me wat aan de optimistische kant. AEV's die in een drukke stad voetgangers, fietsers, honden en katten ontwijken: het is nogal wat. Maar in China, de VS, Europa, en ja, ook in Nederland, wordt er volop aan gewerkt. Het wordt spannend of ik straks heel lang van 'mijn eigen' elektrische auto ga genieten.

Lees ook: Laat alleen elektrische auto's harder dan 100 rijden 

In zijn weblog Vincent wil Zon belicht Vincent Dekker allerlei innovaties en ontwikkelingen op het gebied van groene energie, dichtbij en ver van huis.