Direct naar artikelinhoud
reportage

Naar het vwo? El Houfi en Kaddouri geven je voor een habbekrats bijles

Nadir Kaddouri (staand) geeft huiswerkbegeleiding. 'Geld mag geen drempel zijn', vinden hij en zijn collega Darine el Houfi.Beeld Jorgen Caris

Voor dure huiswerkbegeleiding heeft niet iedereen geld. Daarom begonnen de twee studenten Darine el Houfi en Nadir Kaddouri in Zeist hun eigen instituut.

De veertienjarige Zakaria maakt zich zorgen. Hij vindt het vervelend als leerkrachten zeggen dat hij zijn best niet heeft gedaan en verder is hij bang dat hij straks naar de havo moet terwijl hij naar het vwo wil. Hij weet namelijk een ding zeker: hij wil later studeren aan de universiteit. Student Nadir Kaddouri stelt hem gerust: "Ik weet dat je bang bent dat je naar de havo moet. Maar je haalt goede cijfers dus je hoeft je niet druk te maken."

'Ouders weten soms niet hoe ze hun kinderen kunnen helpen'
Huiswerkbegeleider Darine el Houfi

Zakaria is een van de ongeveer zestig scholieren die op zondagmiddag in Zeist naar de huiswerkbegeleiding gaat van studenten Darine el Houfi (20) en Nadir Kaddouri (20). Voor 35 euro per maand krijgen scholieren twee uur huiswerkbegeleiding. Zondagochtend komen de leerlingen die op de basisschool zitten, zondagmiddag de middelbare scholieren. De twee studenten doen het voor een schijntje in vergelijking met de prijzen van andere huiswerkinstituten.

"Omdat we vinden dat geld geen drempel mag zijn", zegt El Houfi. "De ouders van leerlingen die hier komen, vinden cijfers en school belangrijk maar weten soms niet hoe ze hun kinderen kunnen helpen. Omdat ze het schoolsysteem niet kennen. Voor dure huiswerkbegeleiding hebben ze geen geld." Dus begonnen de twee studenten in april hun eigen instituut.

De twee jongemannen vragen naar de cijfers van leerlingen, lopen rond om te helpen met sommen of het opstellen van een sollicitatiebrief. Alle basisschoolleerlingen moeten van de twee tien bladzijden per dag lezen. Voor Yassine (16) heeft de begeleiding al gewerkt. "Vorig jaar stond ik vier onvoldoendes en zou ik niet over gaan", vertelt hij. "Uiteindelijk ging ik toch over, met een onvoldoende."

Werk hard

Maar het instituut is er niet alleen om leerlingen te helpen met rekenen en lezen. Voor de jongens en meisjes, veelal met een migranten-achtergrond, zijn de twee studenten ook steun en toeverlaat. "Soms zeggen mensen dat ik mijn best niet doe", zegt Zakaria, opkijkend van zijn rekensommen. "Dan weet ik niet wat ik moet zeggen dus dan vraag ik hier tips."

Discussies over de vraag of leerlingen wel eerlijk behandeld worden op school zijn er elke week, zegt Nadir. "Ze zijn bang dat ze benadeeld worden. Ik weet niet of dat zo is. Ik heb zelf nooit het idee gehad dat ik ben gediscrimineerd", zegt hij. "Maar ik weet dat het gebeurt. Wij zeggen tegen ze: werk hard, toon je inzet. Dan lukt het wel."

El Houfi wil graag laten zien dat studeren een mogelijkheid is als je er hard voor werkt. "Vooral de jongens kijken nogal eens op tegen mensen die niet relevant zijn voor hun schoolcarrière. Dan zien ze de snelle auto's, maar niet alle extra trainingsuren van de voetballer die doorgaat als de rest al lang naar huis is."

Lees ook: Een op de drie scholieren naar betaalde bijles