Direct naar artikelinhoud

Rabobank waarschuwt klanten voor boekingen naar Surinaamsche Bank

Rabobank waarschuwt klanten voor boekingen naar Surinaamsche Bank
Beeld TR BEELD

Klanten van de Rabobank, die de afgelopen maanden geld hebben overgemaakt naar rekeningen bij De Surinaamsche Bank (DSB) in Paramaribo, zijn daarover telefonisch aangesproken door hun bank. 

Daarbij werd hen gevraagd of ze op de hoogte zijn van de solvabiliteitsproblemen waarmee DSB momenteel worstelt, en of ze de geldtransactie desondanks toch wilden laten doorgaan. Dit wordt onder meer bevestigd door verschillende klanten van Rabobank, die zulke telefoontjes hebben gehad. Rabobank volstaat met de mededeling dat het geen mededelingen doet over 'individuele klantrelaties'. 

De waarschuwingen komen nadat DSB, met veertig procent marktaandeel de grootste retailbank van Suriname, vorig najaar rapporteerde dat het in de nasleep van de economische crisis zelf ook in de problemen was gekomen. De bank bleek honderden miljoenen Surinaamse dollars te hebben uitgeleend aan de regering van president Desi Bouterse, die daarmee de fors teruggelopen inkomsten uit de export van olie en goud trachtte te compenseren. Toenmalig bankdirecteur Sigmund Proeve werd omwille van dat onvoorzichtige kredietbeleid precies een jaar geleden de laan uitgestuurd.

De omvang van de noodlijdende situatie waarin DSB verkeert, kwam pas echt aan het licht toen DSB vier maanden geleden haar jaarrapport over 2016 naar buiten bracht. Daarin rapporteerde de bank dat haar solvabiliteitsratio op het einde van dat jaar naar een historisch dieptepunt was gedaald (0,67 procent), wat in gewone mensentaal betekent dat de bank op termijn haar schulden gewoonweg niet kan terugbetalen. De externe accountant van DSB besloot het rapport dan ook met de conclusie dat de bank op het randje van de afgrond balanceert. "De gedaalde solvabiliteit (...) duidt op het bestaan van een onzekerheid (...) op grond waarvan gerede twijfel zou kunnen bestaan over de mogelijkheid van de bank om de bedrijfsactiviteiten duurzaam voort te zetten", stond er zwart op wit.

Noodfonds geweigerd

De Centrale Bank van Suriname probeerde vervolgens andere banken te overtuigen in te stappen in een noodfonds waarmee DSB moet worden behoed voor een faillissement, maar die weigerden dat. Financiële experts verklaarden al dat zo'n noodfonds niet meer zou zijn dan een druppel op een gloeiende plaat.

Het is niet bekend of naast Rabobank nog andere banken hun cliënten hebben gewaarschuwd

Toen Trouw twee maanden geleden over alle problemen bij DSB berichtte, ontstond er grote ophef in het Zuid-Amerikaanse land. De Centrale Bank zag zich daarop genoodzaakt te waarschuwen voor de desastreuze gevolgen van een mogelijke bankrun, het fenomeen waarbij cliënten massaal het geld van hun rekeningen halen. Zover kwam het niet. Surinaamse rekeninghouders reageerden kalm. 

Toch blijkt uit het meest recente halfjaarrapport van DSB dat de instelling zich nog steeds in de gevarenzone bevindt. De bank meldt over de eerste helft van 2017 weliswaar een bescheiden brutowinst van omgerekend zo'n 1,8 miljoen euro, maar die volstaat niet om de gigantische putten te dempen die de voorgaande jaren bij DSB zijn geslagen. Alleen al de overheid heeft een slordige 60 miljoen euro uitstaan aan schulden bij de financiële instelling die het momenteel niet kan terugbetalen.

Ook de solvabiliteitsratio, die uitdrukt in hoeverre de bank op termijn haar schulden kan terugbetalen, beantwoordt ondanks een opwaartse trend nog lang niet aan de minimumnorm die de Centrale Bank van Suriname stelt. De externe accountant van DSB herhaalt bijgevolg in dit nieuwste rapport de conclusie dat er 'gerede twijfel zou kunnen bestaan over de mogelijkheid van de bank om de bedrijfsactiviteiten duurzaam voort te zetten'. 

Het is niet bekend of naast Rabobank nog andere Nederlandse banken hun cliënten hebben gewaarschuwd voor internationale overboekingen naar rekeningen bij De Surinaamsche Bank. Twee andere grootbanken, ING en ABN Amro, ontkennen alvast dat zij hierover contact hebben opgenomen met hun klanten.

Trouw bracht naar buiten dat DSB op omvallen staat. Moet je dat eigenlijk wel doen, als een bankrun - die de problemen alleen maar groter maakt - het gevolg kan zijn? Hoofdredacteur Cees van der Laan ging in november in op die vraag: "Over een bank die bijna omvalt zwijgen we niet."