Direct naar artikelinhoud

Stakingen raken de Duitse auto-industrie in het hart

'Samen voor morgen' staat er op de muts van deze staker bij Siemens.Beeld REUTERS

De strijd om de 28-urige werkweek in de Duitse metaal- en elektrobranche is de explosieve fase ingegaan. Vandaag zijn er 24-uursstakingen bij BMW, Daimler, Audi en Porsche, in het hart van de Duitse auto-industrie. 

Al sinds woensdag zijn er zulke acties bij de belangrijkste industrietak van Duitsland. Het gaat nog steeds om waarschuwingsstakingen, aldus vakbond IG Metall, de grootste vakbond van Duitsland. Maar het is grof geschut vergeleken bij de stakingen van een paar uur die de vakbond eerder organiseerde om druk te zetten op de onderhandelingen over een nieuwe cao in de branche.

Eind vorige week liepen die onderhandelingen stuk. Breekpunt was de meest controversiële eis van IG Metall: het recht om tijdelijk, tot maximaal twee jaar, de werkweek tot 28 uur te verkorten, om bijvoorbeeld familieleden of kinderen te verzorgen. Voor de minder gewerkte uren moeten werknemers financieel worden gecompenseerd, eist de vakbond.

Een nieuw wapen voor IG Metall

De werkgevers slikten dat niet. Ze dreigen nu met rechtszaken: ze willen schadevergoeding voor het verlies dat ze door de stakingen lijden. Een eerste zaak loopt al in Saksen, daarna volgen de andere deelstaten waar gestaakt wordt, waarschuwen de bedrijven. Ze stellen dat de acties onrechtmatig zijn vanwege die eis voor een looncompensatie voor werknemers die tijdelijk minder willen werken.

De werkgevers kwamen de vakbond wel tegemoet in hun looneis: ze bieden 7 procent meer loon over 27 maanden - de vakbond had 6 procent over 12 maanden geëist. Maar IG Metall wil de 28-urige werkweek met de financiële vergoeding niet opgeven.

Het spierballenrollen moet de veranderde machtsverhoudingen in de branche laten zien. Heerste er vroeger werkloosheid, nu kampen bedrijven met een tekort aan kundige arbeiders

En dus riep de vakbond zijn leden op tot 24-uursstakingen, een wapen dat de vakbond nog niet eerder inzette. Het spierballenrollen moet de veranderde machtsverhoudingen in de branche laten zien. Heerste daar vroeger veel werkloosheid, nu zijn de rollen omgedraaid. Bedrijven kampen juist met een tekort aan kundige arbeiders.

Oogst ramkoers succes?

Werknemers van 275 bedrijven, verspreid over heel Duitsland, geven gehoor aan de oproep van IG Metall. Gisteren is er bij Ford in Keulen gestaakt, net als bij Volkswagen, waar men over een afzonderlijke bedrijfscao onderhandelt. Ook bij vrachtwagenbouwer Man lag het werk stil. De auto-industrie wordt ook indirect geraakt, via stakingen bij grote toeleveranciers als Bosch. Daarnaast wordt de sector van machinebouw getroffen. De vakbond hoopt op een half miljoen stakende metaal- en elektroarbeiders.

Wanneer de partijen terug naar de onderhandelingstafel gaan, is onduidelijk. Mogelijk begin komende week. Dan zal blijken of IG Metall succes oogst met de ramkoers. Het is lang geleden dat de vakbond zich aan zo'n harde confrontatie waagde. De laatste keer dat IG Metall succesvol massale stakingen organiseerde was dertig jaar geleden.

Lees ook:
De Duitse economie staat er goed voor, jaar op jaar noteert de overheid een overschot op de begroting. Maar dat wil niet zeggen dat de bevolking het makkelijk heeft.